fredag 18 december 2009

Alla dessa dagar i väntan på det som faktiskt ska göras

Carl Bildt har en blogg som heter Alla dessa dagar. Jag är lite avundsjuk på namnet, jag hade gärna kallat min blogg för det.

Av någon anledning kom jag att tänka på detta med "alla dessa dagar" nu i juletid när jag tittade tillbaka på hösten som gått och ställde mig frågan: Men vad har vi då ägnat vår tid åt?

Som ideellt engagerad, och särskilt i en förbundsstyrelse där det handlar om att fatta besluten men inte vara den del av organisationen som genomför dem, kan det ibland kännas som att alla dessa dagar passerar förbi. Att det arbete som faktiskt ska utföras aldrig kommer, aldrig blir gjort.

Men det jag tror är viktigt det är att titta tillbaka på varenda litet mail som besvaras, varenda diskussion som hålls, varenda underlag som skrivs, tar oss ett steg närmare målet. För du kan faktiskt inte genomföra ett mål - du kan bara genomföra handlingar som till slut gör att målet är uppnått.

Alla dessa dagar innebär till slut att vi har gjort världen lite bättre. Att vi helt plötsligt har uträttat en massa grejer. Det gäller att skynda långsamt och skapa ett hållbart engagemang, men också ha vettet att klappa sig på axeln och synliggöra det som skapats under året som har gått.

Några av alla dessa dagars resultat:
  • Välbesökt och uppskattad sakfrågeutbildning MOVE hålls i Göteborg november 2009
  • En kommunikationsplattform har tagits fram och ska lanseras i januari 2010
  • Riksårsmötet 2009 i Sundsvall blir en succé
  • Vi satsar på fokusområdet unga flyktingar
  • Ungdomsförbundet ökar i medlemmar för första gången på många år
  • Processen för att revidera Policyhögen till Riksårsmötet 2010 är i full gång
  • Ny metodbok för tjejgruppsledare lanseras under hösten 2009
  • Ett projekt om ungas engagemang tillsammans med Scouterna dras igång
För dessa och en mängd andra coola grejer under 2009 vill jag tacka våra frivilliga, våra lokalföreningar, vår personal och förbundsstyrelsen för. Ni har slitit stenhårt! Ni är coola, grymma, inspirerande och gör Röda Korsets Ungdomsförbund till vad vi är!

Nu tar jag jullov och är tillbaka den 11 januari. Då hittar ni min blogg på vår nya sajt som ska lanseras - det ska bli grejer det!

Innan dess kanske det kommer någon julkaramell på bloggen, det vet man aldrig.

Hoppas att ni får en härlig jul och nyår - vi ses snart igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar