torsdag 3 september 2009

Häng med mig på resan!

Jag kliver nervöst men kaxigt upp på catwalken på Almedalsveckans Östersjötorg. I publiken alla engagerade unga Rödakorsare från Gotland. Målet: Att visa upp second-handkläder från Röda Korsets Mötesplats Kupan och samla in pengar till viktig verksamhet.

Två veckor senare turné runt Sverige för att träffa den nya förbundsstyrelsen - en fika med Louise Berg på Sankt Knuts torg i Malmö, en sallad med Faton Lushaku på ett av Linköpings äldsta kaféer. Spännande samtal om var Ungdomsförbundet står idag och vart vi ska i framtiden. Hur ser Röda Korset ut om tio år - är vi fler, är vi yngre, finns vi i alla Sveriges största städer?

Sedan juni har mitt liv varit en härlig Rödakorskarusell där jag fått chansen att möta passionerade och engagerade världsförbättrare varje dag. Det har varit omtumlande och galet! Det bästa är att det bara är början på den stora resan jag har framför mig som förbundsordförande. En resa som jag vill dela med dig. Hittills har jag färdats från Riksårsmötet i Sundsvall, via Almedalsveckan i Visby där jag höll tal, till förbundsstyrelsens första helg tillsammans i Stenungsund till häng med Svenska Röda Korsets frivilliga och personal. Och sist och allra viktigast – möten med Röda Korsets Ungdomsförbunds medlemmar och aktiva.

I våra lokalföreningar vill medlemmar och frivilliga bli peppade och ha koll på vad som händer i Ungdomsförbundet i andra delar av Sverige. Jag brukar också få höra att ni medlemmar vill veta vad förbundsstyrelsen gör och ha inflytande över organisationen även mellan våra Riksårsmöten (Ungdomsförbundets årliga högsta beslutande möte). Det är jättebra att ni medlemmar ställer krav - det är precis vad jag och styrelsen vill veta!

Jag visste själv knappt att vi hade en förbundsstyrelse och ännu mindre vad de gjorde när jag var aktiv i Uppsalas lokalförening. Därför vill jag under min tid som förbundsordförande ge den möjligheten till frivilliga och medlemmar på många olika sätt. Humanitetsbloggen är ett av dem.

Nu är det premiär för mig som bloggare. Jag vill fråga dig – vad vill du läsa om här?

1 kommentar:

  1. I am very greatfull to you as you shared this.I am recently developing associate app why do i keep getting ads on my samsung phone after downloading spotify premium apk
    that is you may have an interest to seem on that :

    SvaraRadera