måndag 21 september 2009

Raka spåret till verksamhet

Eftersom jag pendlar mellan Malmö och Stockholm blir det ganska många timmar på en SJ-stol fram och tillbaka. Jag gillar tåget på förmiddagen för då är det svalt, tyst och lugnt. På eftermiddagen är tågen fulla, stökiga och varma. Det är så där kul.

Men ibland händer saker som gör att tågresan blir en fröjd. Idag så ringde telefonen och en tjej som hette Felicia befann sig i andra änden.

Felicia: "Hej! Jag vill jättegärna bli tjejgruppsledare. Det verkar jättekul!"
Jag: "Klart du ska! Vilken stad bor du i?"
Felicia: "Stockholm".

Efter lite guidning på vår hemsida så har Felicia fått tag på kontaktinformation till föreningarna i Stockholm, hittat hur man läser om verksamheterna och även fått reda på att som frivillig i Ungdomsförbundet så får man gå på utbildning ("Får man? Men det är ju jättebra!"). Klart det är bra, Felicia - det här är Röda Korsets Ungdomsförbund.

Tänk att jag får bidra till att unga människor får utlopp för sin drivkraft och sitt engagemang.

Det sitter jag gärna på ett tåg dygnet runt för att uppnå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar