söndag 15 november 2009

Fem giraffer är fler än en välkomstkommitté



Vartannat år så träffas hela Röda Korsrörelsen på sitt stora årsmöte, generalförsamlingen. Då kommer representanter från alla länder där Röda Korset och Röda Halvmånen finns, diskuterar och beslutar vilken inriktning som rörelsen ska arbeta med i framtiden. Idag anlände jag i Nairobi, Kenyas huvudstad, där generalförsamlingen hålls i år.

Eftersom det är första gången jag besöker även Nairobi och Kenya så är ju allt nytt och lite läskigt. Då är det fantastiskt att mötas av ett gäng med volontärer från kenyanska Röda Korset, stora välkomstskyltar, ett vitt välkomsttält med musik och fruktjuice. Sen hjälp med skjuts till hotellet, Red Court Hotel, som kenyanska Röda Korset har byggt och därmed delvis kan finansiera sin verksamhet med. Det första jag såg utanför flygplatsen var fem giraffer!

Tyvärr så är kriminaliteten och våld mycket förekommande i Nairobi så ovana turister som jag ska vara försiktiga vilket innebär att jag inte kan röra mig så fritt som jag skulle vilja. På tisdag så deltar jag i en förkonferens för Youth Representatives. Då kommer vi dels att få mer kunskap om hur mötet kommer att gå till och den internationella rörelsen, dels diskutera de frågor som ska avhandlas på mötet.

Den största händelsen är att rörelsen ska besluta om Strategy 2020 – det dokument som ska vägleda oss de närmaste tio åren.

På tisdag morgon får jag sällskap av vår generalsekreterare Micke. Spännande värre allt det här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar