tisdag 17 november 2009

Nu är det tacosmys...


En grej som jag alltid gillar att göra när jag reser till nya länder är att gå in i en matbutik och titta på alla varor som står på hyllorna. Det ger ofta en känsla av vad för land du har hamnat i och hur man lever där.

I Llilongwe i Malawi gick vi in på Shoprite, tydligen ska det finnas i USA också. Där hittade jag det här sjukt dyra tacokitet - i svenska kronor kostar det ca 140 kr. Prisvärt, va? Ni förstår kanske tyvärr vilka som har råd att handla detta och vilka som inte har det. Tyvärr ser hela butiken ut som vilken brittisk matbutik som helst och alla märken känner jag i stort sett igen från när jag bodde i England.

Malawi fick sin självständighet från britterna 1964, men britterna hann lämna en hel del spår som kolonister. Bland annat har Malawi (och Kenya) de obeskrivligt jobbiga trepunktseluttagen, bilarna körs på vänster sida och barnen går i skoluniform. (Kom igen, skoluniform i 35 graders värme?! Tack Storbritannien).
Som tur är så har malawisk kultur många härliga inslag. Bland annat så finns enormt vackra tyger i en miljard mönster som jag fortfarande försöker lära mig hur man virar runt sig snyggt... Hantverket är en hel värld för sig - hade jag haft ett eget plan hade det varit fullt! Sen är alla människor varma och trevliga, sånt gillar jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar