torsdag 12 november 2009

Malawis vidder och kwacha till tusen


Vad är detta tänker ni? Har Martina vunnit på lotto? Nej då, det är mina kwacha, den lokala valutan i Malawi. 500 kwacha är ca 25 svenska kronor så jag känner mig som en miljonär med alla sedlarna i plånboken.

Nu är vi nere i Blantyre där vi under de kommande två dagarna ska få hälsa på ett dagis och de tjejgrupper som startats här med hjälp av Ungdomsförbundet. Igår på förmiddagen köpte jag en jättefin present till min älskade Christian på den lokala marknaden i Llilongwe. Malawiskt hantverk är väldigt vackert, tyvärr så kan jag inte få med den två meter stora flätade gungstolen jag förälskade mig i på marknaden på planet…

Vi köpte också traditionella malawiska tyger som ska draperas som en kjol runt kroppen. Jag gjorde mitt första försök på kvällen och lyckades roa hotellpersonalen i Blantyre gott när jag kom ner och frågade ”Var kan jag köpa internettid och har jag satt på mig den här rätt? Jag vill inte att någon ska skratta åt mig…” Det gjorde de men det bjuder jag och mitt vackra tygstycke på.

Efter lunch satte vi fart tillsammans med George och Jailos genom Malawis vackra landskap med träd och buskar som är fulla av lila, röda och blåa blommor. Lisa och jag åt helt fantastisk indisk mat på Bombay Palace så sömnen knackar på dörren nu.

Vi hörs och ses!

3 kommentarer:

  1. Åh, det låter som att du har en fantastisk upplevelse... Men det bästa hittills måste nog ändå vara den där jättefina presenten! Nu vill jag att du ska komma hem ännu mer ;)

    SvaraRadera
  2. Ja, det gick ju sådär med min bild första försöket... Nu ser ni alla fall sedlarna :)!

    SvaraRadera
  3. Saknar dig! Hoppas du till fullo njuter av alla coola upplevelser. Önskar jag kunde vara där med dig.

    KRAM!
    Lotten

    SvaraRadera