fredag 13 november 2009

Lollo - ett hjärta av guld och envis vinnarskalle


Louise Berg från förbundsstyrelsen fortsätter vi med idag.

Louise är den mest godhjärtade och vänliga själen jag någonsin har träffat. Hon säger aldrig något illa om människor och ser alla runt omkring sig. Louise har inte ett ont ben i sig, och sen har hon en riktig vinnarskalle och ger sig inte!

Det är coolt och inspirerande. Damer och herrar, Louise...

Namn: Louise ”Lollo” Anna Carolin Berg
Ålder: 28
Bor: Malmö stad
Blev aktiv i Ungdomsförbundet? Jag fann Röda Korsets Ungdomsförbund och på ett sätt mig själv när jag började studera i Malmö 2005. Engagerade mig i Malmös lokalförening genom att gå med i verksamheterna Kosmos kompis och läxhjälpsgruppen i Växthuset Nydala
Ansvarsområden i styrelsen: Jag ansvarar för att vara kontaktperson till lokalföreningarna i region syd, ha koll och visionera kring folkrätt och flykting samt internationell förståelse. Är även delansvarig för Riksårsmötet och vår representant i nätverket för barnkonventionen.
Vad är det bästa med RKUF? Att vi gör skillnad varje dag både för de som är deltagare i våra verksamheter och för de som är frivilliga. Alla blir lite bättre människor och bidrar till en lite bättre värld.
Vilken är den viktigaste frågan för RKUF inom de närmaste fem åren? Att verka för ett humant mottagande av unga flyktingar och att få ungdomar i Sverige förstå att det finns massvis att vinna på att släppa in fler människor i sitt liv och i sitt land.
Vilken levande person beundrar du mest? Jag plockar upp det bästa hos folk runtomkring mig och inspireras av många istället för att idealisera någon enskild.
Vilken är din favoritmaträtt? Älskar all mat men framförallt mat som lagas och delas av många.
Vad är ditt personliga motto? Efter ett halvår i Tanzania är det lätt hakuna matata
Vad ogillar du mest i världen? Jag förstår om inte alla har kunskap eller möjlighet att engagera sig på litet eller stort sätt för en bättre värld. Men när det bland människor som har alla möjligheter finns ett ointresse eller en ovilja att förstå hur de kan bidra, då blir jag smått förbannad. Speciellt på alla de som sitter i en stor maktposition.
Har du börjat handla julklappar ännu? Jag har inte handlat julklappar sedan nittonhundranittiofem. Vi bestämde oss i familjen när jag var fjorton år för att slopa julklappsstressen. Vi ville skämma bort varandra under året istället och under julen bara må gott, hitta på någon rolig aktivitet bara familjen (i tävlingsform såklart) och sen skänka en slant till något gott ändamål istället.
Vad läser du på kvällarna? För mycket mail och för lite trevliga böcker. Då och då åker dock Tage Danielssons Sagor för barn över 18 år fram. Den kan jag läsa om och om igen. En favorit är ’Sagan om busschaffören som tänkte att va fan’.
Vad gör du när du inte lägger din tid på förbundsstyrelsen? Lirar boll med mitt Svarta stjärnan, hänger med kompisar, fuldansar i min lägenhet eller ute på klubb, bakar bröd, dagdrömmer, springer eller umgås med familj.
Om du skulle återuppstå som en sak, vilken sak skulle du helst återuppstå som?
Kanske en fotboll för den sprider glädje över hela världen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar