måndag 9 november 2009

Lisa-Linnéa - en mångsysslare med glödande hjärta såväl som hår


Idag inleder jag den långa förbundsstyrelsekavalkaden för att ni aktiva ska lära känna de där som fattar en massa beslut i Ungdomsförbundet hela tiden.

Först ut är Lisa-Linnéa Flising.

En av de bästa sakerna jag vet med Lisa-Linnéa är att hon har en oerhört stark integritet där humanitet faktiskt är hennes ledstjärna hela tiden, att hon sen dessutom är så sjukt kunnig i allt vi gör gör ju henne ännu coolare. Så här berättar Lisa-Linnéa om sig själv:


Namn: Lisa-Linnéa Flising

Ålder: 24

Bor: Göteborg

När blev du aktiv i Ungdomsförbundet? Jag började engagera mig 1999 i Växjöföreningen. Har där varit aktiv i flera olika verksamheter – internationell grupp, rättvis handel, toleransverksamhet och även suttit i styrelsen i Växjö

Ansvarsområden i styrelsen: Vice politisk ordförande, Representant i Föreningen Gemensam Framtid som driver åsiktsfestivalen Urix, Riksårsmötet 2010. Har även delansvar för representantskapet och påverkansområdet hållbar utveckling. Är tillsammans med Kajsa kontaktperson för föreningarna i region väst.

Vad är det bästa med Ungdomsförbundet? Att vi är en del av hela världen, vi driver lokal verksamhet i Sverige, men runtomkring i världen bedrivs liknande verksamhet på miljontals orter av andra röda korsare. Det är coolt tycker jag!

Vilken är den viktigaste frågan för Ungdomsförbundet inom de närmaste fem åren? Vadå den viktigaste frågan? Vår styrka är ju att vi jobbar på flera plan samtidigt, att vi ser utsatta människor i flera sammanhang…jag är helt enkelt inte mycket för begränsningar. Men om jag måste välja skulle jag säga att två frågor som jag hoppas och tror kommer vara galet viktiga för oss är dels att jobba för ett mer öppet och mindre främlingsfientligt Sverige. Vi behöver vara en stark röst som lyfter humanitära värden och alla människors värde när andra pratar om ekonomisk belastning eller alldra värst, som Sverigedemokraterna, ser vissa grupper av människor som hot mot vårt land och vår kultur. Här har Ungdomsförbundet ett jätteviktigt arbete med att jobba med attityder och fördomar hos ungdomar. Den andra frågan jag vill peka ut som extra viktig är arbetet med hållbar utveckling, där har vi en stor roll att spela.

Vilken levande person beundrar du mest? Min mamma, som varit engagerad i större delen av sitt liv och aldrig gett upp eller sagt att det inte spelar någon roll. Hon har varit förbannad på världen och försökt förändra den i 40 år. Så vill jag också vara.

Vilken är din favoritmaträtt? Choklad! Är det ingen maträtt?? Ok, någon slags mat med choklad på i så fall. Gärna vegetarisk också. Rättvisemärkt choklad!

Har du börjat handla julklappar ännu? Jag inhandlade julens enda julklapp idag, till min fina mattias.

Vilken påhittad person gillar du mest? Ronja Rövardotter (avskyr däremot nalle puh. Han har så jobbig röst och så är han korkad!)

ad gör du när du inte lägger din tid på förbundsstyrelsen och Ungdomsförbundet? Pluggar till lärare, syr olika saker, helst kläder, och dricker mängder av kaffe (fast det gör jag ju i förbundsstyrelsen också). Jag och min man brukar åka ut till olika släktingar/kompisar på landet och fixa, tapetsera, lägga tak eller klippa får.

Om du skulle återuppstå som en sak, vilken sak skulle du helst återuppstå som? Rättvisemärkt choklad med chili.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar